Saturday, July 4, 2015

Kembara Ramadhan di Medan 0.5 : "Bulan Puasa orang buat Ibadat bukan Pergi Berjalan"

Assalamua'laikum...

Aku, adik aku,Ain dan both parents aku, Haji Abah dan Hajjah Ibu berkesempatan merasai suasana berpuasa di perantauan untuk 4 hari. Baru jer balik last weekend dari Medan. It was random trip that aku dan Hajjah Ibu decide to book the ticket biler Pak Tony buat offer for Big ID members. Basically, aku selalu berangan nak try puasa kat tempat orang, nak tengok suasana berpuasa, nak rasa makanan dan nak feel terawikh in other place. So, because of that aku suggest Hajjah Ibu booked during Ramadhan ke Medan. Kenapa Medan? Entah. aku pon tak tahu kenapa. Tak tahu pon ada apa kat Medan. A random pick.



Tiket hanyalah RM100++ which are only for airport tax and such dan 100 Big Points. Nak dijadikan cerita, Hajjah Ibu dan Haji Abah tiket berjaya di book dan I only found out that tiket yang aku book, the payment was declined thus resulting my ticket to be invalid setelah habis tempoh offer Big points. Bila diberitakan kepada Hajjah Ibu, the reaction was, "Takkan Ibu nak pergi dengan Abah jer. Dahlah dah beritahu korang pergi jugak. Bulan poser plak tuh. Abah dah bising. Awak nak suruh Abah lagi bising?" Fine! Memandangkan the trip was my idea, aku kena redha beli tiket walaupon tiket mahal. Harga tiket RM250, almost doubled. Tapi, pejam mata jelah beli. Tu pon balik, tiket tak sama. Saje je nak suruh Haji Abah bising. Si Ain, Hajjah Ibu support half. Upon I'm writing this, Haji Abah masih tak tahu pon tiket kitorang mahal. So, Abah, kalau Abah baca, Abah dah taulah yang tiket kitorang sebenarnya mahal. Tapi, takpe kan. Trip ni berbaloi-baloi. Btw, Haji Abah do read my blog.

Menjelang hari nak pergi, Hajjah Ibu inform aku katanya, Haji Abah nak gerak hari Rabu lepas zohor pergi KL and nak berbuka rumah Ablong. Aku cakap aku tak cuti dan aku akan gerak lepas office or lepas terawikh ke KL. Sebab aku dah tak ada cuti dah. Lagipon, kerja aku berlembang kat office. Bila tau jer, Haji Abah dah bising kat Hajjah Ibu. Dah tau nak pergi KL ambiklah cuti. Hajjah Ibu cakap kat aku. Macamlah tak biasa aku drive Kuantan - KL. Lagipon, aku boleh angkut si Ain sekali kot. But then, Haji Abah being Haji Abah yang sangatlah protektif terhadap anak dara dia. So, at the end lepas office baru gerak dari Kuantan.

Dalam kereta, Haji Abah dah bising. Selalunya bising kat Hajjah Ibu jer. Kali ni aku dengar live. 

"Menda pergi berjalan bulan-bulan poser nih. Nak pergi berjalan time lain pergilah. Bulan poser nih orang tak pergi berjalan." Hajjah Ibu dah jeling-jeling aku dah. 

Aku pon, "Alah Abah, takpelah boleh rasa macam mana poser kat tempat orang." 

"Masalahnya, ni bulan poser, nak sembahyang, terawikh, berbuka, susah. Orang masa ni nak buat ibadat bukan nak pergi berjalan." 

Aku mampu senyap jelah. Tapi, Haji Abah bising sekejap jer. Dalam bising-bising dia, dia ikut jugak kitorang gi Medan. So, here we go, kembara ramadhan bermula. Kitorang berhenti di Masjid Karak untuk maghrib dan makan ringan-ringan before proceed to Bentong untuk terawikh dan berbuka di sekolah adik aku si Abang. Rezeki kitorang bila sampai Masjid Karak ade majlis berbuka puasa. Lauk memang terbaik ikan tenggiri masak lemak cili padi kot. The best part is siap makan berhidang tuh. Makcik kat situ cakap, Masjid Karak tiap-tiap hari bulan Ramadhan ade provide makanan untuk berbuka. Makcik tu pon bulan puasa memang tak masak langsung. Memang makan masjid jer. Sahur bungkus lauk lebih. Memang jimat habislah. Banyak giler duit orang infak untuk berbuka puasa kat Masjid nih. So, sesiapa yang travelling guna LPT masa bulan puasa nih time berbuka mungkin boleh singgah Masjid Karak.

Astalavista. Wassalam.

Od


No comments:

Post a Comment