Wednesday, July 9, 2014

Ramadhan : Kisah Moreh

Sesudah sembahyang terawikh, seperti biasa aku akan jadi orang pertama yang terjah ke tempat moreh. Perangai tak senonoh betul, dah besar panjang perangai macam budak-budak. Budak-budak pun lagi lambat dari aku. Aku capai gelas dan terus isi air sirap ais yang nampak sangat tempting. Dahaga bukan kepalang. Kalah imam yang conduct sembahyang terawikh.

Aku duduk di meja disediakan sambil meneguk air sirap. Pergh... Sirap limau rupanya. Aku usha tengok kalau-kalau ada kuih yang menarik perhatian. Tapi, yilek. Aku nampak Ija, anak jiran sebelah rumah aku merangkap anak murid tuisyen akaun aku dari tempat makanan menuju ke meja disediakan. Di tangannya nampak ada kuih bakar. 



"Aik?? Ada kuih bakar??" tanya aku kepada Ija. Terliur pulak nampak kuih bakar.

"Ada. Dalam tupperware ada orang bawak," kata Ija.

Aku sambung minum air sirap limau. Tak tahu kenapa memang nikmat betul sirap limau dekat surau. Nampak adik aku bangun menuju ke tempat makanan

Tanpa membuang masa aku pun menyuruh, "Ambikkan kuih bakar atas meja tuh."

Adik aku pun serahkan kuih bakar kepada aku. Tak sabar-sabar nak makan kuih bakar, aku pun ngap gigit kuih bakar yang diberi tanpa baca Bismillah. Aku kunyah kuih bakar. Macam rasa lain macam sikit.

"Nah, nak rasa?" aku hulurkan dekat adik aku yang duduk di sebelah kuih bakar yang aku dah gigit.

"Tak sedapla tuh nak offer tuh,"balas adik aku. Dah dapat sense niat jahat aku.

"Ceit!! Tak terkena pulak si Kak Teh nih," dalam hati aku.

Macam tau-tau jer. Nampak sangat dah kenal perangai masing-masing. Yelah, sebab kalau sedap, tak de maknanya nak offer kat orang. Suruh tolong ambik lagi adelah. Even kalau yang lain mintak nak rasa pun, jawapan cliche kitorang,"Pegi ambik sendiri."

Aku nampak sorang budak, umur belasan tahun atau awal 20-an.  Ditangan dia ada sebiji kuih bakar. Aku pun usha dia nak tengok reaksi dia. Mana tahu, kuih aku makan je problem. Ngap, kuih bakar masuk mulut. Muka dah kerut-kerut. Dalam hati aku,"Yes!! Sorang lagi terkena." Takpe-takpe, kena usha lagi reaksi dia. Aku dah sengih sekor-sekor dah tahan gelak tengok dia. Aku toleh ke kiri, nak pastikan adik aku nampak tak apa yang aku nampak. Adik aku pandang ke lain. Cepat-cepat aku toleh kepada budak tadi.

Sambil teguk air sirap limau yang tinggal, aku tengok, budak tu pegi hidu kuih dia. Macam alal-ala Chef Joe Masterchef bau makanan. Muka confuse. Tapi, mulut masih mengunyap kuih tuh. Dua tiga kali dia hidu kuih dia. Aku waktu tu dah sengih sorang-sorang tahan gelak. Sekali dia  cakap kat mak dia di sebelah,"Kuih ni rasa durian." Antara ayat penyata atau soalan, aku pun tak pasti. Waktu tu aku dah memang tak tahan nak gelak dah. Cepat-cepat habiskan air sirap dan beredar untuk balik.

"Jom..Jom.. Balik.,"arah aku kepada adik-adik aku.

Aku berjalan laju menuju ke kereta. Sampai dikereta, aku memang dah tak tahan bantai gelak gila. Aku ceritakan kisah kuih bakar berperisa durian dekat adik-adik aku. Mereka pun bantai gelak jugak, terasa selamat tak terperangkap dengan tipu daya kuih bakar tersebut. Kesimpulannya, bagus jugak sebenarnya menghidu makanan dulu sebelum makan walaupun kelihatan tak senonoh.

*ihsan google

By the way, sebenarnya aku cuma nak ucap selamat berpuasa walaupun puasa dah menginjak ke fasa ke-2. Semoga ibadah Ramadhan kita bulan ni adalah yang terbaik antara Ramadhan-ramadhan sebelumnya dan kita dipertemukan dengan Akak Laila (*baca Lailatulqadr). Terawikh jangan tinggal dan mari pakat-pakat doakan umat islam di Palestin yang diserang bertubi-tubi oleh Israel. Astalavista. Wassalam.

Od

No comments:

Post a Comment