Tuesday, August 26, 2014

Umrah Cheapskate Berkelas Tinggi 3.4 Pertemuan yang tidak disangka

Assalamua'laikum....

...entry sebelumnya...

Biasa kalau azan dalam TV, mesti tunjuk gambar-gambar masjid. Habis segala masjid dalam negara dengan luar negara ada. Salah satu yang aku ingat adalah Masjid Nabawi atap terbuka. Macam cool gilerkan. Atap boleh terbukak. So, one of thing yang termasuk dalam wish list aku waktu di Madinah adalah nak tengok live atap terbukak. Bila masuk je Masjid Nabawi, mesti usha atap. Hoping for miracles tetiba atap terbuka.

Atap yang telah disangka boleh terbukak. Padahal tak boleh pun.



Oleh sebab kitorang balik dari ziarah luar kota Madinah pun dah menghampiri zohor. Agak lambatla pergi ke Masjid untuk sembahyang zohor. Waktu kitorang sampai tu, memang kawasan depan dah full. Nasib baik sempat masuk sembahyang dalam masjid je. Kalau lambat je sikit kena sembahyang luar masjid. Aku dengan adik-adik aku dah tak dibenarkan masuk ke kawasan orang dewasa, kitorang disuruh sembahyang dekat kawasan yang tempat parents dengan budak-budak. Feeling memang lain sikit. Sembahyang tak berapa nak concentrate sangat sebab budak-budak bising. Kalau kat Malaysia nih konpem dah kena jeling dengan Makcik-makcik saf depan kalau ada budak bising.

Bila dah habis sembahyang, duk ushala kat atap. Nampak bahagian ada cahaya matahari masuk. Aku dengan Kak De siap berteka-teki mana satu atap yang terbuka. Ada bahagian atap yang macam transparent ada masuk cahaya matahari, so, kitorang assume that particular ataplah, atap yang dicari cuma kitorang tak bernasib baik sebab atap tak terbukak. So, we were heading back to hotel. Sementara tu, refill air zamzam dulu untuk minum kat bilik. Then, tetiba dalam masjid yang teduh tetiba ada sikit-sikit pancaran matahari masuk. Aku dengan adik aku siap jakun giler sebab dapat tengok live. Yang tak tahannya konon nak record video guna phone tapi lupa nak tekan butang record. Kejakunan membongokkan diri. Checked one the things must see before I went back to Malaysia. Amazed kot atap boleh terbukak. 

Jeng.Jeng.Jeng. The sky can be clearly seen from inside Masjid.

Cuaca kat Madinah waktu tu best sangat sebab windy dan sejuk tak seperti yang aku jangkakan macam seperti orang kata panas terik semua. Tapi yang peliknya bibir jadi kebas rasa macam makan makanan yang pedas gila. Adik aku si Kak Cik lagi pelik. Ada a few times, bila orang terlanggar dia atau kitorang terlanggar dia, dia rasa macam renjatan elektrik. Alah yang macam kalau kita pegang aerial TV tanpa lapik. Gitulah rasanya, katanyalah. Padahal aku okey jer. Dia rasa sorang-sorang. Ion negatif terlebih agaknya.



Petang tu untuk Asar,awal kitorang pergi masjid. Nak dapat port atas karpet. One of things is you will never expect is, who you gonna meet at the Tanah Haram. Be it orang yang kenal or orang tak kenal. Kitorang masuk ke dalam Masjid. Macam biasa, aku mesti akan berada kat depan. Sambil jalan-jalan tuh, toleh kiri. Nampak orang pakai kain sembahyang putih. Orang Malaysiala tuh. "Eh, macam kenal,"kata aku dalam hati. Aku tunjuk kat adik aku si Kak Cik. Adik aku cakap, "Aahlah." Dia pun pergi menjegilkan mukanya depan orang tersebut sambil kata, "Cikgu Duriah?" Menjegilkan muka macam word tak sesuai macam cerita Ju-On plak kan. Dia macam muka terkejut. Panggillah Hajjah Ibu dari jauh. Well, it is seriously unexpected meetings.

Hajjah Ibu, Cikgu Duriah and Auntie Sis.

Well, Cikgu Duriah ni basically jiran selang satu rumah dengan aku. Merangkap jugak cikgu aku masa sekolah rendah tapi tak pernah ajar akula. Tapi, aku ingat masa aku dapat result bagus dalam UPSR, dia siap kol umah siap suruh aku pegi umah dia sebab nak kasi hadiah. Nama je jiran kan, tapi nak jumpa punyalah payahnya yang amat. Setahun sekali time rayapun mujur. Macam Hajjah Ibu cakaplah, kat Kuantan nak sembahyang sebelah-sebelah kat surau pun susah. Ni siap boleh sembahyang sebelah. Kat Masjid Nabawi pulak tuh. Oh My!!! Kan orang cakap jodoh pertemuan tuh ketentuan Tuhan. But I dont mean that I met my jodoh at Madinah. No..No..No.. Dekat Mekah pun ada pertemuan tak dijangka jugak. Yang tu, nanti aku cerita. 


Petang tuh menyempurnakan misi Hajjah Ibu untuk cari wallpaper gambar Masjidil Haram untuk ditampal dalam bilik sembahyang kat rumah. Katanya sebab Dr Muhaya beli wallpaper Mekah and Madinah murah kat sini. Dapatlah dengan harga agak murah. Tak silap aku dalam 60 Riyal paling besar. Tapi tak adelah besar sangat. Gambar lama Mekah tapi sangat cantiklah. Kalau gambar latest mungkin tak cantik sangat sebab banyak construction and ada mataf untuk tawaf tuh. Siap sekarang, tiap-tiap kali lepas sembahyang mesti main cari mana imam ataupun sapa tak sembahyang dalam gambar. Sempatlah last minute shopping a few things termasuk cover Quran. Dekat Mekah tak jumpalah pulak wallpaper nih. So, kalau nak cari, better cari di Madinah.

Pilih je nak saiz mana. Nak day view, night view, semua ada.

Malam tu another pertemuan yang tak dijangka tapi dengan orang yang tak dikenali. Dah orang tak dikenali memanglah tak dijangkakan. Hahaha.. Makcik Azizah saf sebelah kiri kitorang dan Auntie dari Egypt di sebelah kanan saf kitorang. Makcik Azizah ni dari Klang. Datang sorang-sorang dengan jemaah yang katanya disponsor oleh sape entah aku pun tak ingat. Dia punya pakej ni pulak RM3000+++ jer. Banyak kali postpone tarikh. Sampai tahap anak-anak Makcik Azizah ni was-was jer takut kena tipu. Dia datang sorang jer tanpa ditemani oleh sesape pun ahli keluarga. Even masa dekat masjid tu pon, dia sorang-sorang jer, takada geng together-gether dengan dia. Dia kata tak ramai yang disponsor tuh. Dari merata negeri. Dia pun tahu dari member dia. Diorang ni siap kursus semua dekat Masjid Shah Alam. Kalau akulah, aku pun ingat scam sebab sekarang kan banyak giler scam pasal pergi umrah nih. kengkadang aku pelik jugak nak pergi buat ibadah pun diorang boleh berani nak buat scam. Tak takut ker. 

Makcik Azizah.

Makcik dari Egypt ni pulak duduk belah kanan. Dia ni duk intrested dekat sejadah Hajjah Ibu. Dekat Malaysia kan famous yang sejadah kecik kaler putih yang siap ada sulam-sulam kat tepi. Kengkadang dia one set sekali dengan kain sembahyang. Siap tanya harga berapa. Hajjah Ibu tunjukla beg umrah dia tulis Egypt. Dia pun duk angguk-angguk dari Egypt siap suruh tangkap gambar beg dia. Ingatkan berkenan biasa-biasa jer. Siap tanya beli kat mana. Nak beli jugakla tuh. Unfortunately kat Malaysia. Punyalah berlambak-lambak jual sejadah kat Madinah, sejadah Hajjah Ibu jugak dia berminat. Bila dia tahu harga dengan beli kat Malaysia siap nak bayar nak beli sejadah tuh. Hajjah Ibu kasi je sedeqah kat dia. With a very limited english, dia cakap Ramadhan ni dia akan datang ke sini lagi sebulan. Konon-kononnya, akan bawak dan make use of the sejadah nanti. 

Walaupun tak berkesempatan datang ke Tanah Haram Ramadhan nanti, sejadah Hajjah Ibu menjadi wakil ke sana. Panjang umur murah rezeki moga dapat ke sana bulan Ramadhan pulak. Astalavista. Wassalam.

Od

No comments:

Post a Comment