Saturday, May 30, 2015

Negara Muka Fake 3.5 : Perjumpaan dengan x-Classmate yang telah Kpop

Assalamua'laikum...

Setelah balik ke Dalkom, dalam bilik ade sorang Japanese, aku dah lupa nama dia. Dia lone ranger datang ke Korea dan datang untuk meet up dengan dia punya penpal di Seoul. Dia punya luggage bapak besar gedabak. Macam nak pindah terus Seoul. Tapi dia memang nampak baik jer. Kat jepun kerja sebagai florist. Kitorang tak sempat berbual panjang sebab kitorang pon rushing jugak dengan next appointment.

Area lobby di Dalkom. Telepon dia aku rasa nak bawak balik umah.



Tuala disediakan tapi saiz hanya cukup untuk buat lap muka.


Petang tuh, aku dah berjanji dengan kawan aku yang belajar kat Korea untuk jumpa. Nak suruh dia bawak kitorang bawak tempat makan. Almaklumlah, dia lebih mahir sebab dah lama duk Korea. Nak harapkan kitorang main redah masuk kedai, tak beranilah was-was. Aku contact dia melalui facebook dan kitorang berjanji untuk berjumpa dekat Hongik. Moksu yang sepanjang hari berehat di bilik. Owh, bukan Moksu yang berehat. Kaki Moksu yang berehat sebab overused dua hari kat Korea pun nak ikut jugak. Mana taknya sebelum nih asik sesat jer.

Kitorang gerak lambat dari guesthouse. Bajet macam bawak kereta. Tak beragak betul dah berjanji dengan orang buat macam Hongik dengan Chungmuro tuh macam KL Sentral nak pergi Bangsar. Dasar janji melayu betul. Tapi aku bukan melayu yang mudah lupa sebab kalau aku lupa aku takkan berjanji melayu. Camtuhaa.. Memang dasar melayu sungguh. Dah kata authentic melayu kan. Kononnyelah. Back to the story, kitorang sampai di Hongik, nampak kawan kitorang si Luqman or we called him Luqme as he is Kelantanese tengah menunggu kerisauan takut kitorang sesat. Kesian giler kat Luqme dah kebuluran. Pergh. Dah nampak lain dah si Luqme nih. Kena penangan Korea.

Dia dah kebulur, kitorang lebih-lebih lagi kebulur. So, Luqme bawak kitorang ke satu restoran nih. Macam jepun pon ade. Aku pon tak pasti. Yang pasti kitorang hanya membontoti Luqme sebab he knows the place better. Siap kena beratur lagi nak ke kedai tersebut. Tapi, yang peliknya, selalunya kalau beratur, mestilah kena beratur depan kedai kan. Ini tak, kena beratur seberang kedai. Maksudnya, kedai, laluan awam dan seberangnya kena beratur. Mungkin sebab ada kedai-kedai lain di sebelah dan tak nak mengganggu bisnes sebab kena beratur. Bila sampai giliran kitorang, dengan fasihnya dia bercakap Korea dengan pelayan kedai sebelum di bawa masuk.

Tempat kitorang beratur adalah tempat aku berdiri tangkap gambar nih. The restaurant is downstairs.

Dah duduk tuh, habis cerita-cerita zaman dahulu kala terbukak. At first, aku agak risau jugak sebenarnya takut awkward. Yelah, dah lebih 6 tahun tak jumpa. Lagipon, aku bukannya rapat sangat ngan Luqme nih. Luqme nih pernah jadi classmate aku for 3 months kot dulu waktu hingusan diploma, baru habis sekolah dah kena masuk UiTM. Lepas tuh, dia dapat offer untuk further study kat Korea. Time dulu-dulu dia nih jenis kecoh-kecoh dalam kelas. Pulak tuh duk minat kat kawan aku yang nama dirahsiakan.

"Weh, ko tak pernah cakap dengan aku kan dulu," kata Luqme kepada aku.

"Eh, yeke. Takkanlah tak pernah cakap. Tak ingat kot," padahal dalam hati, aku pon rasa tak pernah bercakap dengan dia. Dulu, time selebet giler. Sekarang pon selebet lagi. Eh, apa kaitan.

Tapi, kencang giler bercerita macam dulu kamceng nak mampos. Nasib si Luqme ni peramah. Kalau tak mesti awkward giler. Sebab aku nih pendiam kalau dengan orang tak kenal atau tak rapat. Si Echot pon banyak cakap gak. Si Moksu senyap jer. Si Kiah memang senyap ler sebab aku tak rasa dia kenal Luqme sebab dia bukan classmate kitorang time diploma. Kawan-kawan UiTM pelik giler bila tahu kitorang meet up and hangout dengan Luqme waktu pergi Korea. Baik pon tak pernah dulu. Semuanya bermula bila aku dengan muka tak malu telah private message si Luqme untuk bertanya khabar tentang Super Junior dan Girls Generation. Okeh, itu tipu giler. Kalau betul pon, aku yakin Luqme akan hantar pelempang halilintar dekat aku khas dari Korea kalau tiba-tiba kontek tanya menda bukan-bukan begitu. Aku just say hi dan inform dia yang aku akan ke Korea and if possible boleh meet up. Dan dia kata okey, Maka berjumpalah kitorang.


Makanan yang diorder adalah nasi beserta belut dan tempura. Not bad. Sedap jugak sebenarnya. Yang aku suka kalau ke Korea adalah side dishes yang complimentary dengan makanan yang disediakan. Dahlah boleh refill plak tuh. Ada satu side dish, kimchi lobak putih tak silap aku. Tapi, bukan typical kimchi yang berwarna merah dengan salutan pepper paste tuh. Tapi, warna kekuningan. Memula reluctant jugak nak rasa sebab aku bukan food adventure yang suka try menda pelik-pelik nih. Tapi, Luqme suruh gak try sebab dia kata okey je rasa dia. So, dengan sedikit assurance oleh Luqme, aku pon rasa. The taste is so familiar. Seriously, rasa dia tak pelik langsung dan sangat kenala combine dengan makanan tuh semua. You know what, Rasa dia ala-ala jeruk kat Malaysia. Alah jeruk Pak Ali tuh. Macam tulah rasa dia. Eventhough, I am not really a fan of jeruk. Iyelah, jeruk kan boleh melemahkan ingatan. Maaf dengan statement poyo ini. Macamlah kuat ingatan sangat walaupon tak makan jeruk sangat. Tapi, macam sesuai plak makan dengan makanan yang kitorang order tuh. Siap refill lagi.

Food for the day.

Nampak tak yang kaler kuning tuh, tulah rasa ala-ala jeruk Pak Ali yang dimakan dengan nasi.

Dah selesai makan, kitorang di bawa untuk explore kawasan Hongik oleh Luqme. Basically, Hongik nih adalah kawasan muda-mudi melepak dan hang out. Kalau nak mengusha mamat jambu Kpop ataupon minah-minah Korea cun-cun bolehlah datang ke Hongik. Kawasan nih menjadi tumpuan mainly university students sebab berdekatan dengan Hongik University. Berlembang cafe-cafe yang cool dengan interior dan ambience yang menarik. Apa yang aku perasan, dah menjadi lifestyle youngsters kat Korea nih melepak dekat cafe yang cun-cun nih sambil minum coffee. Kalau macam kat Malaysia, lepak maplela mana lagi kan. Tengok jelah kalau kat Shah Alam tu bersepah-sepah kedai mamak. Yang paling hotspot sekali time aku belajar dulu, Hakim. Kalau ada screen besar tayang bola, lagilah lebih ramai yang lepak.

Wandering aroung to find suitable place for melepak.

Berdasarkan pemerhatian aku di kawasan Hongik,  orang Korea sangatlah kreatif. Even sekecik-kecik tempat, diorang boleh tukar kepada tempat yang sangat cool dan tempting untuk lepak. Lagi satu, diorang design tempat diorang with some very basic things or barang-barang normal yang kita selalu tengok sehinggakan boleh membuatkan tempat diorang nampak cantik. Ko bayangkan, ada satu kedai nih, kitorang lalu, from outside pon nampak cantik. Tetiba aku terperasan satu benda yang sangat familiar dengan aku tapi takkanlah. Bila tengok betul-betul memang benda yang sangat familiar dengan aku.  Menda yang familiar itu adalah gebar atau selimut dari zaman Haji Abah dan Haji Ibu muda-mudi, yang entah wujud lagi ke idak kat umah aku tuh. Entah-entah dah jadi kain buruk. Diorang guna gebar tuh sebagai hiasan dalam kedai tuh. Mungkin aku perlu cari balik gebar-gebar buruk kat rumah atau pon balik kampong cari gebar umah Tok Mi dan jadikan ia sebuah masterpiece untuk hiasan dalam rumah. Aku rasa nanti bukan jadi masterpiece tapi jadi sampah sarap jer.

Semakin menginjak ke malam, kawasan Hongik semakin happening dengan anak-anak muda hang out dengan rakan-rakan taulan. Merayap-rayap around Hongik terasa sungguh muda-mudi dan hipster. Sesetengah laluan, orang ramai sehingga boleh bergesel bahu. Kegilaan apekah ini di Korea. Hari tuh masa di Apgujeong kitorang nampak mamat bercirikan artis Kpop sedang menjaga parking. Kali nih di Hongik, kebanyakan gerai-gerai yang jual snacks, front liner dia semua mamat-mamat jambu. Pelaris orang yang digunakan. Tapisan waktu interview mesti berdasarkan rupa paras. Kalau muka macam AhLong sah-sah terus kena reject.

Dah merayap seketika, Luqme cadangkan  untuk melepak di any coffee shops di Hongik supaya dapat catch up dan berborak panjang. Dia nak belanja minum. Walaupon kitorang reluctant sebab dia masih student lagi tapi dia masih nak belanja sebab tadi, kitorang dah belanja. Setelah merayap-rayap, ada satu cafe menarik perhatian kitorang. Its a Conan themed cafe. Cafe tu agak lengang cuma ada sepasang kekasih dalam tuh. So, we decide untuk melepak di situ. Cafe yang lain kebanyakanya penuh dengan manusia. Diorang ni mak ayah tak cari ker Maghrib-magrib nih. Keadaan yang agak lengang memang sesuailah untuk lepak sebab bolehlah nak gelak sakan tanpa menghiraukan orang sekeliling. Tau-tau jelah kalau dah member-member berkumpul, dah tak hirau dah. Perangai tak senonoh semua keluar.





Di hujung cafe nampak ada satu couple. Yang si awek tengah busy study manakala si boyfriend tengah main Ipad teman awek study. Kesian jugakla dekat diorang sebab bila kitorang masuk bising giler. Tapi, ade aku kesah. Segenap ruang cafe penuh dengan model-model vinyl Conan. Cantiklah interior dia dengan lampu yang suram-suram. Sejak-sejak AirAsia diperkenalkan ke Korea nih, ramai giler Malaysian ke sana. Siap ade dia cakap, masa dia nak ke kelas, ada Malaysian nih melawat ke Uni dia dan tegur dia. Sebab dah lambat nak gi kelas terpaksalah mengaku dari negara lain.



"Sorry, I'm Singaporean or I'm Indonesian," camtuha cara nak elak conversation yang lebih panjang lebar. Paham-paham jelah orang-orang Malaysia nih kengkadang kalau dah jumpa kat oversea kepochi sikit. Macam-macam cerita dia kongsi dengan kitorang berkenaan dengan lifestyle mereka. Yang paling mengejutkan kitorang, dia kata Korean punya education silibus sangat advance dari negara kita. Dia struggle gila-gila waktu memula sampai Korea dengan language nyer tak master, silibusnya advance. Ko bayangkan, teorem pithagoras yang kita belajar waktu sekolah menengah, di Korea, sekolah rendah lagi diorang dah belajar.



Si Luqme dah duk korea lama. Even dress up pon dah lain dah macam ala-ala Korea. Rambut pon dah macam Kpop dah. Aku tanyakan berkenaan iklan-iklan plastic surgery yang bersepah-sepah expecially kat subway. Dia kata memang dah jadi part of diorang punya lifestyle. Diorang ni sangatlah obses kepada kecantikan. Sampai tahap, kalau skor dalam exam, mak ayah diorang kasi hadiah buat plastic surgery. Aku waktu tuh dah ternganga dah mulut dengar. Tapi kan, seperti yang Luqme cakap, doktor-doktor diorang bukan cantik-cantik, hensem-hensem pon. Betul jugak kata dia. Yelah kat iklan-iklan plastic surgery biasanya akan ada sekali muka doktor-doktor diorang. Muka masing-masing hodoh jugak. Tapi, takdelah semua buat plastic surgery, sebab orang Korea ni memang dah cantik-cantik. Diorang punya aesthethic industry besar giler. Si Luqme dia buat Lasik laser katanya tak sampai RM1,000 pon. Kegilaan apekah ini. Kat Malaysia pon paling cikai RM4,000 yang aku tahu.



Berejam jugak kitorang beborak. Then, kitorang berpisah dengan pesanan supaya kalau turun KL jangan lupa kontek kitorang supaya kitorang boleh belanja makan. Tapi, haram up till now, takde rezeki lagi nak jumpa dengan Luqme. Dia pon dah kerja di Korea dan dah dapat Permanent Resident sana dah. Silap-silap nanti kawen pon dengan orang sana. Mulai malam itu, aku berazam kalau aku belajar oversea, walaupon tipis harapan, kawan-kawan aku yang tak berapa rapat atau any Malaysians yang nak mintak tolong, aku akan tolong apa yang patut atau bawak jalan-jalan. Astalavista. Wassalam.

Od 

No comments:

Post a Comment