Wednesday, November 26, 2014

Umrah Cheapskate Berkelas Tinggi 7.0 Umrah ke-3 dan Zamzam Tower

Assalamua'laikum...

...entry sebelumnya...

Untuk umrah ke-3, kitorang di bawa ke Tana'im untuk bermiqat. Tana'im adalah miqat yang paling hampir dengan Mekah. Selalunya kalau jemaah nak buat additional umrah despite the one that travel agent has provide transportation to go the miqat place, jemaah boleh naik prebet sapu atau taxi dan mereka akan bawa untuk bermiqat di Tana'im. Basically, hari ni tiada sebarang ziarah dilakukan.

Jadi, setelah bermiqat, bas straight hantar ke terowong bawah tanah. Naik-naik escalator terus berada dekat lapangan Masjidil Haram belah luar. Cuaca memang menguji kesabaran. Matahari memang atas kepala. Tapi, at least bukan bulan puasa bolehlah minum air zamzam yang ada everywhere. Kalau bulan puasa plus musim panas plus ribut pasir, memang lagilah teruji. Sewaktu tawaf, aku macam cuba untuk lebih menghampiri ke arah kaa'bah. Bila tawaf lebih menghampiri kaa'bah, keadaan agak sukar sebab orang berasak-asak. Expecially dekat area pintu kaa'bah dengan hajaratul aswad. Kat situ memang kena lajak jauh sikit sebab orang akan tolak-menolak secara kasar.

The magnificient kaabah. Tengok je dah dapat pahala.



Adik-adik aku dengan Hajjah Ibu siap dapat tengok sorang lelaki OKU yang tawaf secara menghensot (betul ke aku eja ni?). Sampai tahap Hajjah Ibu cakap, memang rasa tak larat dengan panasnya dengan Hajjah Ibu tak berapa nak sihatnya tapi gagahkan jugak bila tengok lelaki OKU tuh tawaf. Malulah weh. Kita yang cukup anggota tak larat kan. Too bad aku tak sempat nak tengok memandangkan aku settle tawaf awal dari diorang.  Selesai saie', jam dah nak menghampiri zohor. Dekat kawasan Safa dengan Marwah orang dah penuh dah, siap apar sejadah untuk get ready sembahyang zohor.

Heran jugak aku, kenapa diorang sembahyang kat situ sebabnya jarak masuk ke Masjidil Haram sejengkal jer. Btw, untuk yang tak tahu, kawasan saie' dari Safa ke Marwah tak termasuk dalam kawasan Masjidil Haram. Jadi, kalau sembahyang dekat kawasan tu tak dapatlah fadhilat pahala 100,000 kali pahala tuh. Kan dah rugi giler pahala which supposely boleh dapat berganda-ganda. Mungkin jugak mereka ni tak tahu. Kalau tak, confirm dah berasak-asak heading to Masjidil Haram. 

Masa aku jalan dari Marwah ke Safa nak masuk ke dalam masjid, ade sorang lelaki arab yang quite berumur jugaklah. Dekat tangan dia ada one stack of duit 1 Riyal. Tebal gilerlah. As he walk along from Marwah to Safa, dia akan keluarkan satu not 1 Riyal dan kasi kepada pekerja-pekerja dalam masjid yang dia nampak. Ada pekerja tengah menyapu belah kiri, dia ke kiri. Ada pekerja tengah kutip sampah belah kanan, dia akan cross dan bagi duit kepada diorang. Aku jalan kat belakang Pakcik nih dan memang along the way Marwah ke Safa dia sedeqah duit kepada pekerja-pekerja yang dia nampak.

Selesai zohor, when we were heading back to hotel untuk lunch dan berehat seketika bersama KitKat, aku nampak ada 2 orang wanita Arab tengah duduk di kerusi. Pekerja-pekerja masjid semua duk tuju ke arah Makcik Arab nih. Bila kitorang pergi dekat baru tau yang diorang tengah sedeqah duit dekat pekerja masjid. Sorang makcik sedeqah 1 Riyal manakala sorang lagi masyuk sikit sedeqah 3 Riyal. Pekerja-pekerja sekeliling semua duk pergi kat makcik 2 orang nih. Siap pergi panggil member-member yang lain. Masing-masing muka happy giler dapat duit. Gaji diorang sikit sebenarnya, that's why muka happy giler macam dapat duit raya masing-masing. 

Entah berapa banyak duit dalam beg makcik Arab nih. Murah rezeki diorang.

Lepas Asar, kitorang decide to stay dan tak balik ke hotel sebab Hajjah Ibu duk ajak pergi round Zamzam Tower. So, before heading there aku ajak si Kak Cik ngan Kak De naik atas usha dekat mataf tempat tawaf untuk orang berkerusi roda. So. selalunya kalau musim haji, yang berkerusi roda je bleh tawaf kat sini tapi time nih boleh jer. Mataf ni dia dua tingkat. Waktu tuh tingkat bawah tak dibuka untuk kegunaan jemaah lagi. So, boleh naik kat atas jer.

Kitorang lepak kat atas tuh lamalah jugak. Well, tengok kaa'bah pun dapat pahala jugakkan. Selama nih duk tawaf kat bawah jer, tak nampak ramainya orang sekeliling kaa'bah tapi kali nih kitorang duk usha dari atas, baru tahu yang boleh tahan ramai jugak orang kat Masjidil Haram duk tawaf. Petang-petang macam ni kalau tak salah aku ramai yang perform tawaf sunat sebab boleh nampak kebanyakan jemaah duk pakai baju biasa instead of ihram.

One companion jer yer boleh. Yang lain turun bawah. Kononnyelah. Padahal time tuh selamber jer.

Duk melepak usha kaa'bah pun ralit ok. 

As we are watching all the jemaah tawaf the kaabah, there're the cleaners were moving along together with those who are 'tawaf'ing. Aku rasa impressive giler. Baru tahu macam ni rupanya diorang cuci kawasan sekeliling kaabah. Yerlakan, orang 24 jam ade nak tawaf kan, takkanlah diorang nak tutup kawasan kan. Konpem jam. Diorang mop lantai sekeliling kawasan kaabah dengan follow jer orang-orang bertawaf. Go with the flow kata orang. Ada 8 orang yang akan mop lantai dan salah seorang macam ketua diorang. Baju pun pakai baju lain.

Tukang cuci in a group of 8. Apa yang penting, KERJASAMA.

Apa yang menariknya, diorang ni macam ada satu sistem tau. Sementara diorang duk busy mop lantai tuh, orang memang tak henti-henti kasi sedeqah kat diorang. Prime time pulak, ramai orang. Secara logiknya, kalau dah orang kasi duit kat kau, for sure korang akan masuk duit dalam poket korang. Tapi, dalam kes ini, bila mana diorang dapat duit, diorang akan pass kepada ketua diorang yang berbaju coklat. So, he's the one yang pegang all the money. Aku  bajet mesti diorang dah ada mutual agreement sebelum diorang mengemop lantai supaya pass the money kepada ketua.Then, lepas habis job, bahagi sama rata sesama diorang. Aku rasa masyukla duit sedeqah diorang petang tuh.

Diorang mop together-gether dengan orang yang tengah tawaf.

Memandangkan kitorang duduk dekat area yang mengadap hajaratul aswad, dapatlah witness satu incident dekat situ. Orang memang ramai giler. Keadaan yang berasak-asak yang sangat dasyat. Ada sorang mamat nih, dia menghala ke hajaratul aswad dari belah kiri. Memang kitorang boleh nampak mamat ni dengan jelas dari atas sebab dia macam sangat menonjol. Mungkin sebab dia berpijak pada sazarwan, batu ditepi kaa'bah. Semua pun memang selfish giler nak ke situ. Dia memang dah nak dekat dah sampai ke arah hajaratul aswad. Then, tetiba hilang. Kitorang dah tak nampak dia. Suddenly, tiba-tiba orang duk usung dia keluar dari kawasan perebutan. Kitorang macam, "Eh cop, tu bukan mamat tadi ker?" Macam suddenly hilang tetiba pengsan kena usung keluar. Ganas giler. Kalah berebut kat UiTM. Kalau kat UiTM paling teruk pun kena kepit pintu bas jer. Ni siap pengsan kena usung.

Ini musim off peak suam-suam kuku. Kalau musim haji, tak taulah macam mana gamaknya.

Lepas beberapa ketika, kitorang dari atas nampak anak Pakcik Nasir, jemaah yang sama-sama dengan kitorang which is also kawan sekolah adik aku. Dia adalah antara ramai-ramai yang sedang berebut dan berasak-asak nak ke hajaratul aswad. Kalau nak dibandingkan saiz orang Malaysia dengan saiz orang Arab, memang jauhlah bezanya. Dia memang betul-betul selari dengan bucu kaa'bah yang paling hampir dengan hajaratul aswad. Mula-mula kitorang tak perasan jugak, tapi sebab warna baju dia terlalu obvious, tu yang perasan dari atas tuh. Mula-mula nampak macam okey jer, dia menuju ke arah haratul aswad dengan tolak menolak. Asak-mengasak tu memang perkara biasa. Tiba-tiba dah half way ke sana, dia kena rentap dengan orang belakang. Just imagine, dia dah nak sampai, then ada orang belakang tarik dia ke belakang which ends up dia tak lepas ke situ. Nasib baik tak terjatuh bila kena rentap. Silap-silap boleh kena pijak. At the end, dia putus asa dan balik ke hotel.

Ganas giler kot. Masing-masing selfish giler. Sanggup for the sake of diri sendiri nak cium hajaratul aswad, tarik, tolak rentap dan macam-macam aksi ganas lagi buat dekat orang lain. Aku macam wonder, kenapa mesti nak berebut untuk ke sana. I know that doa mustajab dekat hajaratulaswad, but then there's plenty of places kot yang boleh berdoa' dan mustajab jugak. Contohnya, dekat rukun yamani, setentang dengan maqam ibrahim ataupun bawah pancur emas, just to name a few. Kalau Nabi Muhammad ada dan tengok keadaan umat dia duk berebut-rebut, apalah agaknya reaksi baginda. Aku sendiri tengok pun malu. 

Si Kak De sibuk duk cakap nak pergi hajaratulaswad. Waktu tu aku fikir, kalau aku perlu menyusahkan orang, untuk tolak-tolak, I rather not go there unless there's chances that I wouldn't harm any people for the sake of me going there. So, at the end aku pergi tak? Tunggulah entry akan datang. Waktu kursus dulu, ada jemaah tanya ustaz tentang bayar upah untuk orang lain tolong kita ke hajaratulaswad. Ustaz waktu tu kind of menegah dari ambik upah untuk ke hajaratulaswad. First, sebab orang yang amik upah tu akan charge mahal giler. Secondly, orang tu akan menolak sesiapa saja didepan dengan apa-apa cara for the sake of nak kasi can kita dapat cium hajaratulaswad. So, it is not advisable untuk ambik upah.

Orang berasak-asak kaw-kaw punya. Lemah zahir batin, jangan harap nak lepas.

Maqam Nabi Ibrahim pun ramai gak keliling. Aku jer tak berkesempatan nak pergi dekat. Insyaallah next time pulak.

Dah puas usha orang sambil tengok kaa'bah, kitorang decide to make a move. Kesian pulak Hajjah Ibu duk menunggu kitorang sebab dah janji nak pergi Zamzam Tower. On the way nak jumpa Hajjah Ibu, kitorang nampak there's one couple turun dari mataf. Diorang turun dengan naik wheelchair yang ala-ala buggy yang boleh control sendiri. Sweet giler habaq hang. Masa turun tu nampak ada office bawah laluan dari atas mataf untuk sewa kerusi roda. I bet mesti mahal untuk sewa. Tapi, macam better aku rasa sebab boleh control sendiri dan tak perlu bantuan orang lain expecially untuk upah orang untuk tolak.

Tengok couple nih together-gether naik kerusi roda automatik nih. Rasa macam nak pinjam jer.

Zam-zam tower nih betul-betul luar Masjidil Haram. Kalau keluar dari pintu King Abdul Aziz nih, dah nampak dah bangunan gedabak luar Masjidil Haram. Zamzam Tower nih basically is a shopping mall which attached to hotel dan dekat atas sekali ada food court. So, sape yang stay hotel kat sini konpem banyak duit. Dalam Zamzam Tower nih penuh dengan kedai-kedai yang jual macam-macam. Apa yang aku perasan, harga kain serban yang kaler merah tuh berbeza-beza kot. Aku ingat serban Pak Arab pakai ni sama jer. Tengok design sama jer. Rupa-rupanya lain. Siap ada yang ada brand. Ada yang serban butik punya. Harga barang dalam ni mahal sikitlah sebab tempat standard kan, sewa pun konpem mahal. Tapi, kalau ada yang clearance sales mungkin boleh dapat murah. Dalam duk konon-konon nak window shopping tuh, end up beli jugak jubah untuk adik aku, si Anas.  

Tak silap aku, architect Zamzam Tower nih orang Malaysia.

Waktu meronda-ronda dalam tuh, kitorang pass by ada satu kedai jubah nih. Penuh giler minah-minah arab dalam tuh. Macam meriah jerkan. So, kitorang pun masuk. Saless girls dia semua pakai jubah sepesen. Belek-belek jubah yang sangkut-sangkut dalam tuh. Cantik. Siap ada swarovsky bagai kot. Tengok tag harga, telan air liur. Keluar kedai. Ya ampun... Satu jubah harga sampai 1000+++ Riyal kot. Tengok minah-minah arab nih rilex jer ambik sampai dua tiga jubah. No wonderlah sales girl boo layan kitorang. Actually, kedai ni bukan calang-calang kedai. Its actually a boutique. So, jangan underestimate jubah-jubah yang orang Arab pakai. Walaupun semua hitam, harga mungkin sama dengan harga sebijik Iphone6.

Butik Sharqiya. Beli 3 jubah dah macam boleh datang Arab Saudi lagi sekali buat umrah.

Dah menghampiri maghrib, kitorang pun bergerak ke Masjidil Haram untuk berjemaah. This time, kitorang semayang dekat side yang dah direnovate. Lebih sejuk berbanding port yang selalu kitorang sembahyang yang agak panas. This area is fully airconditioned dan lebih selesa. No wonder ramai local this area. The other side tuh ramai orang luar. Tapi, seriously aku lagi suka port lama sebab senibina zaman Uthmaniyah lebih cantik daripada senibina baru Masjidil Haram.

Berbalik kepada Zamzam Tower, aku rasa kewujudannya macam tak patut dan boleh distract jemaah-jemaah dari pergi beribadah. Dahla within walking distance dari pintu Masjidil Haram. Keluar-keluar je dah terpampang depan mata bangunan besar gedabak. Mungkin sebab dah akhir zaman kot. Okay, cuak. Moga kita tergolong dikalangan orang yang mendapat husnolkhotimah. 

Astalavista. Wassalam.

No comments:

Post a Comment